DEN HAAG - Om de NAVO-top goed en veilig te laten verlopen, zijn 27.000 politiemedewerkers nodig, die samen 46.000 diensten gaan draaien. Die inschatting maakt de politie op basis van een gedetailleerde uitwerking van de capaciteitsvraag. ‘Dit wordt de grootste veiligheidsoperatie uit de geschiedenis van de Nederlandse politie.’


De top op 24 en 25 juni 2025 wordt bezocht door 45 staatshoofden en regeringsleider, 45 ministers van Buitenlandse Zaken en 45 ministers van Defensie en 6.000 delegatieleden. ‘Wij zijn verantwoordelijk voor hun beveiliging: van het vervoer tot het verblijf’, zegt nationaal commandant Willem Woelders, die vanuit zijn functie verantwoordelijk is voor de voorbereidingen op de NAVO-top. ‘Het werk spitst zich niet alleen toe op de top in Den Haag. Ook rondom Schiphol zijn we aanwezig en er zijn veel vervoersbewegingen tussen Schiphol en Den Haag. Dit wordt de grootste veiligheidsoperatie uit de geschiedenis van de Nederlandse politie. Daarbij werken we intensief samen met partners zoals Defensie en de Koninklijke Marechaussee (KMar).’

Medewerkers van alle politiedisciplines

Om dit in goede banen te leiden, zijn medewerkers van alle disciplines nodig, benadrukt Woelders. ‘De nadruk ligt op wat wij de kwaliteitsgroepen noemen, zoals de mobiele eenheid, bewakingseenheid en verkenningseenheid. En op enkele andere vakspecialisten, zoals de motorrijders, die vrijwel allemaal worden ingezet voor de NAVO-top. Dat heeft te maken met de vele delegaties die worden begeleid tussen luchthaven, hotels en de conferentielocatie. De komende tijd zijn hiervoor extra trainingen gepland.’

Ook de logistieke ondersteuning is volgens Woelders een enorme operatie: ‘Collega’s moeten vervoer hebben, maaltijden, een hotelkamer. Dat vraagt op deze grote schaal om een goede voorbereiding. We willen ervoor zorgen dat alle politiemedewerkers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Er zitten bij die 27.000 ook velen die ondersteunend werk doen, want stel dat een van onze voertuigen een lekke band heeft of de verbindingen vallen uit, dan moet dat worden gerepareerd. Dus je hebt veel nodig om die gehele operatie te kunnen draaien.’

Een belangrijke rol is volgens Woelders weggelegd voor de medewerkers die het werk blijven doen op de teams binnen de eenheden: ‘Zij vangen het reguliere werk op van hun collega’s die worden ingezet bij de NAVO-top. Zij zijn dus net zo belangrijk om dit te laten slagen en daarmee raakt deze top de hele politie.’

Andere evenementen

Het beroep op de politie in het kader van de NAVO-top heeft gevolgen voor de beschikbare politiecapaciteit voor andere evenementen in 2025. Afgelopen zomer deed de politie daarom een oproep voor een evenementluwe periode rondom de top. ‘We zien in het hele land hoe gemeenten en organisatoren bekijken wat er wel of niet mogelijk is’, zegt Woelders. ‘Het is jammer als er hierdoor evenementen niet kunnen doorgaan, maar de realiteit is dat we vanwege de top extra zuinig om moeten springen met onze inzet. We kunnen elke politiemedewerker maar één keer inzetten. ‘

‘Voor alle politiepersoneel geldt in de periode rondom de top een verlofbeperking’, besluit Woelders. ‘Zo houden we voldoende capaciteit beschikbaar om zorg te dragen voor een goed verloop van de NAVO-top, terwijl ook het noodzakelijke, reguliere politiewerk doorgang heeft.’

Meer informatie over de NAVO-top is te lezen op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.