LEIDEN - Dankzij alert optreden van een beoogd slachtoffer van bankhelpdeskfraude, hielden agenten woensdagavond 29 januari op heterdaad een oplichter aan. De man, een 24-jarige Alkmaarder, zit vast voor verhoor. De politie roept mensen met klem op alert te zijn wanneer zij gebeld worden door iemand die claimt van de bank, of in sommige gevallen zelfs van de politie, te zijn.
Het slachtoffer werd omstreeks 21.45 uur gebeld door iemand die zei van de bank te zijn. Gaande het gesprek kreeg de vrouw van het slachtoffer argwaan en belde de politie. Het slachtoffer slaagde er, met op de achtergrond hulp van de politie, in om de oplichter een uur lang aan de telefoon te houden en afspraken te maken. Nadat de ‘bankmedewerker’ zoals afgesproken aan de deur kwam om de spullen op te halen, was de politie al in de omgeving aanwezig en werd de verdachte na een korte achtervolging aangehouden. Hij zit vast voor verhoor door de recherche.
Gewiekst
Deze vorm van oplichting steekt de afgelopen weken nadrukkelijk weer de kop op in het werkgebied van Politie Den Haag. Oplichters komen vriendelijk en vertrouwenwekkend over, met de bedoeling hun slachtoffers voor zich te winnen. Zij bereiden hun verhaal goed voor, zodat zij het geloofwaardig voor het spreekwoordelijke voetlicht weten te brengen. Criminelen slagen er op deze manier in om veel geld buit te maken, maar richten daarnaast ook vaak grote emotionele schade aan bij hun slachtoffers. Heeft u een ouder familielid, bekende of buur? Maak deze alert op deze vorm van oplichting en voorkom dat zij ten prooi vallen aan dit soort oplichters.
Oplichters nemen de tijd
De oplichters nemen er echt de tijd voor om het vertrouwen van het beoogde slachtoffer te winnen. Ze bellen mensen op en vertellen bijvoorbeeld dat er zogenaamd een verdachte transactie is geweest, maar dat de bank het slachtoffer natuurlijk gaat helpen. Zo’n telefoongesprek kan soms wel uren duren, waarbij de oplichters het vertrouwen van de mensen weten te winnen. Met bijvoorbeeld een verhaal dat inbrekers weten waar iemand woont, probeert men het slachtoffer bang te maken.
Aan de deur
Uiteindelijk geven mensen hun pincode door en vraagt de oplichter het slachtoffer om de bankpas in een envelop te doen. Iemand van de politie of de bank komt die envelop dan zo meteen ophalen, wordt er dan gezegd. Daarbij krijgen mensen het advies om eventuele waardevolle spullen zoals sieraden ook mee te geven zodat ook die veilig kunnen worden bewaard. In sommige gevallen worden er op deze manier duizenden euro’s van de bankrekening van het slachtoffer gepind en geven mensen bijvoorbeeld waardevolle sieraden mee die soms van overleden familieleden zijn geweest. Hoewel dit iedereen kan overkomen, zijn het vooral vaak ouderen die benaderd worden.
Politie
De politie, uw wijkagent of uw bank zal nooit aan de deur komen om uw pasjes of andere waardevolle spullen op te halen! Laat staan u vragen om uw pincode door te geven. Als iemand dus belt en daarom vraagt, is dit een oplichter. Hang dan dus direct op! Bent u ook telefonisch benaderd, bel dan de politie via 0900 – 8844. Komt er daadwerkelijk iemand aan de deur met een verdacht verhaal: ga hier niet op in en bel direct 112.
Waarschuw ouderen
Iedereen kan helpen om het oplichters zo lastig mogelijk te maken. Vertel uw ouders, grootouders of oudere buren dat er regelmatig babbeltrucs plaatsvinden. En dat het helemaal niet onbeleefd is om de verbinding te verbreken of onbekenden niet binnen te laten. Zeker niet als ze voelen dat er iets niet klopt. Adviseer ze om in dat geval ook direct de politie te bellen.
Preventietips
Op de website van de politie is er een speciale themapagina over babbeltrucs, hoe je deze kunt voorkomen en wat je moet doen wanneer je onverhoopt slachtoffer bent geworden. Hiermee wil de politie mensen alerter maken op de risico’s die kunnen leiden tot diefstal via babbeltrucs. Daarnaast staan op de pagina tips waarmee ouderen hun eigen veiligheid kunnen vergroten. De pagina is te vinden via deze link: https://www.politie.nl/onderwerpen/babbeltruc.html