Een echtpaar uit Heerde (81 en 86 jaar) wordt op 10 augustus gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Op slinkse wijze wint de oplichter het vertrouwen van de man en vrouw. Er zou sprake zijn van fraude met de rekeningen van het echtpaar en er moet snel worden gehandeld. De nepbankmedewerker zegt de rekeningen te blokkeren en vertelt dat de passen moeten worden vervangen. Diezelfde dag komt er tot twee keer toe een verdachte aan de deur om de bankpassen en pincodes op te halen. Met twee passen wordt in totaal ruim 3000 euro gepind.
Bankhelpdeskfraude (spoofing)
Het is een klassiek voorbeeld van zogenoemde bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing. Een oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Door een truc kan het op het scherm van de telefoon lijken alsof de bank belt. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat er iets mis is met de bankrekening. Soms weten ze veel details over het slachtoffer door datalekken of phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.
Ruim 13.000 euro buit in Zwolle
Door gedegen onderzoek kan de aangehouden verdachte ook worden gekoppeld aan een soortgelijke zaak in Zwolle. Daar is een 84-jarige man eind juli op vrijwel identieke wijze slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Totale schade bij dit slachtoffer: ruim 13.000 euro. In Oosterwolde (gld) is een 64-jarige dame slachtoffer geworden en benadeeld voor 2700 euro. De zaak in Den Haag draait om een 69-jarige man die is benadeeld voor 8000 euro. Deze laatste twee zaken hebben in augustus gespeeld.