Het is een unieke plek van gezelligheid en regulering: de Nederlandse coffeeshops. Met de toenemende technologische innovaties kunnen coffeeshops zich ook steeds blijven innoveren tegenwoordig. Technologische innovaties kunnen bijvoorbeeld de klantervaring verbeteren, de efficiëntie verhogen en de veiligheid en kwaliteit beter waarborgen. In dit artikel duiken we dieper in deze mogelijkheden.

Verbeterde klantbeleving

Een eerste technologische innovatie die zeker de moeite waard is om te benoemen is de integratie van geavanceerde klantbeheersystemen. Er zijn een aantal voorbeelden te noemen waarin we deze technologische innovatie terugzien. Zo zien we steeds vaker digitale menukaarten die beschikbaar zijn via een qr-code, tablet of interactief scherm. Via deze schermen kunnen klanten gedetailleerde informatie opvragen over verschillende producten zoals de effecten en de aanbevolen dosering. Zo wordt de klant geholpen om de beste keuze te maken waardoor de tevredenheid vaak toeneemt. Ook zijn er al coffeeshops die nog een stapje verder gaan door de introductie van een speciale app. Zo kunnen klanten nog eenvoudiger hun bestelling plaatsen via hun mobiele telefoon. Het voordeel hiervan is dat de wachttijden afnemen en de efficiëntie van de verkoop dus toeneemt.

Efficiëntie en beheer

De technologische innovaties zijn de afgelopen jaren ook een belangrijke rol gaan spelen bij de operationele efficiëntie bij bijvoorbeeld de coffeeshop in Den Haag. Met geautomatiseerde voorraadbeheersystemen kunnen coffeeshopeigenaren eenvoudig bijhouden hoe groot de voorraad is. Hierdoor kan je verspilling tegengaan en kan je zorgen voor productbeschikbaarheid. Naar innovatieve voorraadsystemen worden data-analyses ook steeds meer ingezet door coffeeshops. Bij deze analyses kunnen bijvoorbeeld klantgegevens worden bekeken om patronen en voorkeuren te kunnen identificeren. Op basis van deze gegevens kunnen coffeeshops hun aanbod aanpassen en ook hun marketingstrategieën kunnen hierop worden afgestemd. Het resultaat: betere en een meer persoonlijke service.

Veiligheid en kwaliteit

Iets waar technologie ook bij kan helpen is de veiligheid en kwaliteit van cannabisproducten. Om bijvoorbeeld de zuiverheid van cannabis te kunnen testen worden en geavanceerde labtechnieken gebruikt als chromatografie en spectrometrie. Dit levert veilige producten op van hoge kwaliteit, en bovendien zal de klanttevredenheid toenemen doordat de kans op verontreinigde producten klein wordt. Iets anders wat wordt gebruikt is de blockchain-technologie die cannabis kan natrekken van de bron tot aan de eindgebruiker. Hierdoor ontstaat er meer veiligheid en wordt de kans op fraude verkleind.
Kortom, er zijn genoeg manieren waarop technologie een rol kan spelen in de wereld van coffeeshops. Deze innovaties kunnen bijdragen aan een betere klantervaring en hogere efficiëntie van de shop.