DEN HAAG - Inwoners kunnen voor vragen, hulp en advies op steeds meer plekken in de stad terecht. Zo rijdt de gemeente met een bus naar markten, openen er nieuwe contactpunten in de wijken en kunnen Hagenaars vanaf de zomer ook in Laak een paspoort aanvragen.`

Voor inwoners voelt de gemeente soms ver weg. Met de uitbreiding van de dienstverlening in de wijken wil de gemeente de afstand tussen inwoner en overheid verkleinen en het vertrouwen vergroten. Het moet voor Hagenaars makkelijker worden om contact te zoeken.

Met gemeentebus de markt op

De elektrische en gastvrije gemeentebus rijdt sinds 9 april de wijken in. Bij dit mobiele dienstverleningspunt kunnen inwoners terecht voor vragen en advies, en worden ze op weg geholpen naar de diensten van de gemeente. De bus staat elke woensdag op de markt in Loosduinen en rijdt ook door naar andere plekken in de stad zoals in Leidschenveen-Ypenburg. De gemeente onderzoekt of er meer diensten, zoals het vernieuwen van parkeervergunningen of het vaccineren van kinderen, ook in de bus kan.

Paspoorten aanvragen in Laak

Verder komen er meer contactpunten van de gemeente. Daar kunnen inwoners binnenlopen voor hulp en advies. De contactpunten openen in wijken waar inwoners minder snel de weg naar de gemeente weten te vinden, bijvoorbeeld in Transvaal. Ten slotte kunnen Hagenaars vanaf de zomer ook bij stadsdeelkantoor Laak reisdocumenten aanvragen en ophalen. De drukte bij andere balies van de gemeente gaat daarmee omlaag.