RIJSWIJK - Het ontbijt wordt vaak de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Toch gaat 5% van de kinderen zonder ontbijt naar school* en 51% van de gezinnen die wel ontbijten, geloven dat hun ontbijt gezonder kan**. Alpro, expert op het gebied van plantaardige voeding, vindt dat elk kind een goede start van de dag verdient. Daarom sluit ze zich als plantaardige partner aan bij het Nationaal Schoolontbijt en doneert 12.000L sojadrink aan 300.000 kinderen in de landelijke ontbijtweek van 11 t/m 15 november. Dit is slechts het begin: de komende jaren gaat Alpro zich intensief inzetten voor een gezond ontbijt voor kinderen. Tijdens het aankomende Plant the Future Diner van de Transitiecoalitie Voedsel zal Alpro pleiten voor een bredere, gezamenlijke aanpak van dit maatschappelijk probleem. Daarnaast nemen ze het initiatief voor een rondetafelgesprek begin 2025 om bruggen te bouwen tussen verschillende initiatieven.

72.000 kinderen in Nederland ontbijten niet

Met de nationale campagne Jouw Karakter, Jouw Ontbijt benadrukte Alpro gedurende het hele jaar het belang van een gezond ontbijt voor iedereen. De campagne zoomt in op verschillende ontbijtroutines en moedigt mensen aan om meer variatie in hun dieet aan te brengen met plantaardige producten. Met het besef dat ontbijten niet voor iedereen vanzelfsprekend is en dat 72.000 kinderen zonder ontbijt naar school gaan, besluit Alpro hier verandering in te brengen. Ze gaan zich de komende jaren sterk maken om een gezonde start voor ieder kind te bewerkstelligen.

“Kinderen die het ontbijt overslaan of een ongezond ontbijt eten, hebben minder kans op een vrolijke en gezonde dag. Daarom willen we er bij Alpro alles aan doen om elk kind in Nederland te helpen hun dag te beginnen met een voedzame start en te laten zien hoe je kunt variëren. Dit kunnen we niet alleen en daarom zoeken we lange termijn samenwerkingen op met belangrijke partners met eenzelfde missie. Het steunen van het Nationaal Schoolontbijt en het doneren van 12.000 liter sojadrink is onze eerste belangrijke stap om de gezondheid van kinderen te verbeteren”, aldus Simone Broxks, voedingsdeskundige bij Alpro.

Op tour met de Ontbijtbus

Bij Alpro geloven ze dat leren leuk moet zijn om een blijvende boodschap achter te kunnen laten. Daarom komen ze tijdens de 22e editie van de landelijke ontbijtweek met hun interactieve Ontbijtbus langs op 10 scholen in 10 verschillende steden om kinderen op speelse wijze meer te leren over het belang van een gezonde start aan de hand van verschillende activiteiten, zoals een XL-versie van ‘Wie is Het?’, het supermarkt spel en een interactieve ontbijtquiz.

“De week draait om het ontdekken van nieuwe eetgewoonten en kinderen te inspireren gezonder te ontbijten. We zijn erg blij met Alpro als nieuwe partner, die niet alleen een plantaardige optie toevoegt aan ons ontbijtpakket, maar ook actief bijdraagt op het educatieve vlak”, aldus Linda van Zonsbeek, voedingsdeskundige bij het Nationaal Schoolontbijt.

Lange termijn visie met positieve impact

Alpro wil niet alleen kinderen, maar ook bedrijven, de politiek en het onderwijs bewust maken van het belang van een voedzame start van de dag. Na het Nationaal Schoolontbijt grijpt de plantaardige pionier de kans om tijdens het Plant The Future Diner op 19 november dit maatschappelijke probleem onder de aandacht van een breed publiek te brengen. In januari organiseert Alpro bovendien een rondetafelgesprek om samen met belanghebbenden te werken aan een effectieve aanpak en structurele oplossingen voor deze opgave. Alpro is vastbesloten om deze belangrijke missie te realiseren en kan dit niet alleen; samenwerking met partners is essentieel voor het maken van een blijvende impact.