DEN HAAG - “Hier verstop ik mijn welp.” Vanaf het spandoek kijkt een vos de wandelaars in de ogen. In maart start het broedseizoen en daarmee ook de gezamenlijke publiekscampagne van partners van Nationaal Park Hollandse Duinen (NPHD). Zij drukken bezoekers op het hart om in duinen, parken, bossen en landgoederen op de paden te blijven en de honden aan te lijnen. Zo kunnen dieren hun jongen in alle rust groot brengen. De campagne is een succes en steeds meer organisaties haken aan.

Het broedseizoen, dat loopt van maart tot september, is de belangrijkste en tegelijk kwetsbaarste periode van het jaar voor de dieren die in Hollandse Duinen leven. Vogels, zoogdieren zoals de vos, konijn, ree en eekhoorn en reptielen paren, broeden, krijgen kleintjes en zijn de hele dag druk om hun kroost te voeren. Met het broedseizoen breekt ook een periode aan waarin de natuur groener wordt en de dagen langer, wat meer mensen naar buiten trekt om van het groen te genieten.

Gemeenten en natuurbeheerders in het gebied slaan daarom de handen ineen om bezoekers bewust te maken dat zij door hun gedrag kunnen helpen de kwetsbare dieren te beschermen. Dat doe je door op de paden te blijven en honden aangelijnd te houden.. Er hangen spandoeken in de groengebieden waarop dieren mensen vragen om hen op die manier rust te geven.

De campagne, ontwikkeld door Dunea en gemeente Den Haag, gaat nu voor het derde jaar van start en valt op bij bezoekers van de natuurgebieden. Steeds meer partners van NPHD haken aan: naast Dunea, Staatsbosbeheer, gemeenten Den Haag en Wassenaar, doen nu ook de gemeenten Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Rotterdam mee. Onder de paraplu van Nationaal Park Hollandse Duinen zorgen ze ervoor dat natuur en recreatie in het hele gebied in goede balans blijven.