De gemeente Den Haag werd dit jaar als winnaar bekroond, voor het creatieve gebruik van snelheidsdisplays om te hard rijden in de stad te verminderen. Met de inzet van typisch Haagse uitspraken zoals ‘Rustááágh’ en ‘Kap Nâh met hagt rède’, activeerde de gemeente automobilisten op een persoonlijke en ludieke manier om zich aan de snelheidslimiet te houden.
Het adviesbureau Dijksterhuis & Van Baaren werd tweede, met het gebruik van subtiele aanpassingen in de online winkelomgeving om consumenten te stimuleren voor de meest duurzame bezorgoptie te kiezen. Zo werd er gebruikt gemaakt van de default-techniek: de meest duurzame bezorgkeuze werd als standaard ingesteld. De verschillende aanpassingen zorgden ervoor dat consumenten vaker hun pakket naar een afhaalpunt lieten brengen (de meest duurzame optie).
Lidl Nederland sleepte de derde plaats in de wacht, met een nudge om vleesconsumptie te verminderen. Dit deed de supermarkt door het slim herplaatsen van de vleesvervangers: deze werden nu direct bij het vlees geplaatst. Door de herplaatsing van de vleesvervangers stimuleerde de supermarktketen vleeseters om ook de vegetarische opties in overweging te nemen. Momenteel onderzoekt de Wageningen Universiteit nog het effect op het aankoopgedrag, maar op basis van de huidige cijfers lijkt de nudge een positief effect te hebben op de verkoop van vleesvervangers.
Michel Buhrs, oprichter van de Behaviour Club, was zeer te spreken over de alle inzendingen:
“Naast bovenstaande inzendingen hebben we nog veel meer interessante nudges gezien. Gedragsadviesbureaus, overheden en grote corporates: allemaal maken ze gebruik van deze techniek om gedrag te beïnvloeden. Ook wij zien in onze eigen projecten dat deze kleine duwtjes een groot effect op gedrag kunnen hebben. Natuurlijk omvat gedragsverandering véél meer dan alleen nudging, maar met deze jaarlijkse verkiezing kunnen we elkaar wel inspireren en stimuleren om met kleine aanpassingen gedrag op een positieve manier te beïnvloeden.”
Samen met diverse partners zorgde de Behaviour Club ook nog voor een inspirerend inhoudelijk programma rondom de uitreiking van de Nudge van het jaar 2023 award. Zo was er een presentatie van de AI Club, een samenwerking tussen Behaviour Club, Slimme Gewoontes en Considerati, over de inzet van AI door bedrijven en het gedrag van medewerkers. In de presentatie werden allerlei tips en technieken gedeeld om ervoor te zorgen dat AI op een ethische wijze door medewerkers wordt ingezet. Vervolgens deelde internationale partner ThinkPlace een fascinerende case study. Door middel van gamification technieken en innovatieve beloningssystemen werden consumenten gestimuleerd om gezondere voedingskeuzes te maken.
De middag toonde opnieuw de waarde van de inzet van gedragspsychologische technieken om grote groepen mensen in beweging te krijgen. De Behaviour Club feliciteert Gemeente Den Haag, Dijksterhuis & Van Baaren en Lidl Nederland met hun succesvolle inzendingen en bedankt alle deelnemers voor hun bijdrage aan dit inspirerende evenement.