De oversteek verliep niet direct zoals gepland. De studenten hadden namelijk al een eerdere poging gedaan op 9 juli, maar tot hun grote teleurstelling moest deze poging worden afgeblazen vanwege technische problemen die zich de dag ervoor voordeden en de kans op onweer. Op 11 juli ondernamen de studenten een nieuwe poging! Om 11:00 uur 's ochtends vertrokken zij naar het Verenigd Koninkrijk. Ook deze poging leek aanvankelijk niet succesvol, omdat tijdens de eerste kilometers van de oversteek een koelingspomp kapot ging. De studenten maakten daarop een snelle pitstop in de haven van Zeebrugge, waar zij de pomp in recordtijd vervingen. Hierna functioneerde de boot weer naar behoren en volbrachten de studenten de reis succesvol. In de avond kwamen ze aan in de Engelse plaats Ramsgate, waar zij werden ontvangen door de overige teamleden.
Igor is na het behalen van zijn vwo-diploma aan de International School of The Hague begonnen met de studie Lucht- & Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. In het Hydro Motion Team is Igor onderdeel van het Vehicle Dynamics departement. Dit departement is verantwoordelijk voor alle bewegende onderdelen van de boot. Specifiek is Igor het hoofd van zijn departement en houdt hij overzicht over alle technische aspecten die er binnen zijn departement spelen.
Het Hydro Motion Team maakt deel uit van de zogenaamde Dreamteams van de TU Delft, waar jaarlijks een nieuwe groep studenten een unieke uitdaging op het gebied van innovatie en duurzaamheid aangaat. Het team richt zich specifiek op de maritieme sector en begon ooit als het Solar Boat Team. Sinds 2021 hebben ze zich gericht op het ontwikkelen van waterstofboten. Na vorig jaar wereldkampioen te zijn geworden tijdens de Monaco Energy Boat Challenge, hebben de studenten dit jaar een andere koers gekozen. De jaarlijkse race wordt ingeruild voor een zelfgeorganiseerde uitdaging: Als eerste volledig waterstof aangedreven boot de Noordzee oversteken van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk. Door emissieloos de Noordzee te kruisen, hopen ze de potentie van waterstof als duurzame brandstof te benadrukken.
Bij het oversteken van de Noordzee met een waterstofboot zijn drie verschillende aspecten van belang: technologie, infrastructuur en wetgeving. De boot van dit jaar is ontworpen met focus op zeewaardigheid en robuustheid. Belangrijke veranderingen zijn de aanzienlijk grotere romp met een scherpe boeg om door de golven te snijden. Daarnaast is er een extra tank geïnstalleerd, waardoor de totale hoeveelheid waterstof aan boord 25 kg bedraagt, voldoende om de bijna 169 km lange reis in één keer te maken. Wat betreft infrastructuur en wetgeving, is er nog veel werk te doen. Tijdens de voorbereiding van de oversteek hebben de studenten contact opgenomen met talrijke havens, bedrijven en instanties. Met hun inspanningen hopen ze de industrie te inspireren en gezamenlijk een stap te zetten naar een duurzame toekomst.
Door in slechts één jaar en met maar 23 studenten deze uitdaging aan te gaan wil Igor samen met zijn team de kracht van waterstof bewijzen. Ze streven ernaar om de maritieme industrie, bekend als een aanzienlijke vervuiler, aan te zetten tot verandering en waterstof te implementeren als alternatieve brandstof. Het team is sinds augustus fulltime toegewijd aan dit ambitieuze project, gedreven door de motivatie om deze succesvolle oversteek te realiseren en daarmee de potentie van waterstof in de maritieme wereld te benadrukken.