ZUID-HOLLAND - Het aantal reizigers in het openbaar vervoer in Zuid-Holland herstelt zich na de terugval in coronatijd. Daardoor breidt de dienstverlening in alle ov-gebieden zich stap voor stap uit. Vanaf zondag 12 mei 2024 komen er gemiddeld 200 ritten per dag bij in de dienstregeling van bussen in Leiden, Gouda en Alphen aan den Rijn en omliggende gebieden.
De uitbreiding van de dienstregeling is het resultaat van een sterk groeiend aantal reizigers in het afgelopen jaar. Reizigers krijgen zo meer mogelijkheden en de bereikbaarheid van de gehele provincie wordt verbeterd.
Rond Leiden, Gouda en Alphen stapten in 2023 stapten gemiddeld 71.000 reizigers per werkdag in een bus van Arriva, een groei van 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In deze regio (Zuid-Holland Noord) komen er vooral extra ritten tijdens de spits en op drukke lijnen. Dat zorgt voor meer zitplaatsen en voor betere overstaptijden op bus of trein. Daarnaast breidt vervoerder Arriva ook de reismogelijkheden buiten de spits op enkele lijnen uit. Meer informatie over de nieuwe dienstregeling in het gebied is te vinden op: www.arriva.nl/dienstregeling.
Meer dienstverlening in Zuid-Hollands ov
Ook in andere regio’s merkt de provincie Zuid-Holland een sterke groei van reizigers met positieve gevolgen voor de dienstregeling. Sinds 1 april is de dienstregeling van Qbuzz in regio Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem uitgebreid en er rijden stap voor stap meer bussen op de lijnen van R-net, SnelBuzz en de StadsBuzz Dordrecht. Ook de Waterbus vaart sinds begin april weer ieder half uur tussen Rotterdam en Dordrecht. In regio Hoeksche Waard-Goeree-Overflakkee breidde Connexxion het aantal ritten eind vorig jaar flink uit. De provincie Zuid-Holland en de ov-bedrijven monitoren continu de reizigersaantallen om zo snel mogelijk de dienstverlening weer op het niveau van voor corona te krijgen.
Sneeuwbaleffect voor bereikbaarheid
De uitbreiding van de dienstregelingen in Zuid-Holland past in een bredere trend. Doordat er meer reizigers zijn, zijn er meer bussen nodig en kan de dienstregeling sterk uitgebreid worden. Het personeelstekort bij de vervoerders neemt af, waardoor er nu ook chauffeurs zijn voor de extra bussen. Inwoners komen zo sneller, vaker en makkelijker op hun plek van bestemming. Dat maakt het openbaar vervoer een aantrekkelijker alternatief voor de auto.
Frederik Zevenbergen, gedeputeerde verkeer en vervoer in Zuid-Holland: “In onze vervoersgebieden zien we een grotere en sterkere groei in reizigers dan we hadden durven hopen. Het is een sneeuwbaleffect: meer reizigers zorgen voor meer bussen, die weer zorgen voor meer reizigers. Dat is goed nieuws voor de bereikbaarheid in de hele provincie.”
De provincie Zuid-Holland investeert flink in het ov om kleinere steden en landelijke gebieden toegankelijk te houden en om een ritje met de bus betaalbaar te houden. Waar mogelijk nemen we maatregelen die de reistijd met het ov verkorten, waardoor het een aantrekkelijk alternatief is voor de auto.