DEN HAAG - Duurzaamheid is voor de International Hotel and Management School van ROC Mondriaan een belangrijk onderdeel van het beleid en het curriculum. Via het onderwijs en de daaraan gekoppelde activiteiten worden de studenten hier zo veel mogelijk bij betrokken. Ook het voorkomen van voedselverspilling staat hoog op de agenda.


Via een partner van ROC Mondriaan, de maatschappelijke organisatie Hotspot Hutspot uit Schiedam, hebben de tweedejaarsstudenten tijdens de introductieweek van 2 tot 6 september soep gemaakt van de overgebleven groenten van Hotspot Hutspot. Maar liefst 150 kilo aan tomaten, uien, bonen, venkel, bloemkool, paprika, pastinaak en appels werden verwerkt in 80 liter (h)eerlijke verse soepen. Na bereiding werden de soepen ingevroren en aangeboden aan De Haagse Soepbus.

Niet voor het eerst want na een wederzijds goed bevallen kennismaking was er vorig jaar ook al een pilot waarbij soep werd gemaakt door de studenten van ROC Mondriaan voor De Haagse Soepbus. Beide organisaties hopen dat de wederom geslaagde actie van deze week vaker in het komende schooljaar herhaald zal worden en daarmee een structureel karakter krijgt.

Sylvie van Bleiswijk, Duurzaamheidscoördinator van ROC Mondriaan: “Wij vinden het fijn en goed dat we op deze manier onze studenten het belang van het voorkomen van voedselverspilling in woord en daad bij kunnen brengen en de studenten vinden het erg leuk om zelf groente combinaties voor de soep te bedenken en die ook zelf te maken, en zeker voor een goed doel als de Haagse Soepbus.”

Huco de Vos, coördinator van De Haagse Soepbus: “Als Soepbus proberen wij ook zo duurzaam mogelijk te werken. Zo zijn we erg blij met onze elektrische bus en geven we in de zeldzame gevallen dat er soep over is die op onze beurt weer aan de Noodopvang van de stichting KesslerPerspektief. Wat ROC Mondriaan doet is fantastisch! Als Soepbus zijn we volledig afhankelijk van giften en donaties dus dit is een hele mooie ondersteuning. Ik weet ook van de vorige keer dat de soepen van de studenten erg in de smaak vallen bij onze dagelijkse bezoekers. Dat zal nu niet anders zijn en ik hoop oprecht dat deze samenwerking met ROC Mondriaan een structureel karakter gaat krijgen.”